דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פדיון ימי מחלה - זכות לפדיון ימי מחלה שלא נוצלו 

מאת    [ 01/02/2011 ]

מילים במאמר: 498   [ נצפה 9399 פעמים ]

אף אחד לא אוהב להיות חולה, ובמיוחד אם הוא יכול להפוך ימי בריאות לכסף. למרות שהזכות לפדיון ימי מחלה שלא נוצלו לא מהוגנת בחוקי העבודה, יש מקומות עבודה שבכל זאת נוהגים לפדות את ימי המחלה בכסף כאשר העובד מסיים את תפקידו בארגון.

תהיה בריא, תרוויח כסף - גם בעזרת ימי מחלה לא ממומשים

חוק דמי מחלה מעניק לכל עובד יום וחצי מחלה בתשלום עבור כל חודש עבודה. ימים אלו ניתנים לצבירה. על פי החוק, על היום הראשון והשני שהעובד לא יכול להגיע לעבודה הוא לא זכאי לתשלום. רק עבור היום השלישי העובד מתחיל לקבל כסף באחוזים נמוכים, שעולים בהדרגה אם העובד ממשיך להיות חולה.

במקומות עבודה מסוימים קיימים הסכמים קיבוצים ואישיים או צווי הרחבה המגדילים את הזכויות של העובדים, כמו הסכמים של עובדי המדינה. אלו זוכים לתשלום עבור ימי מחלה החל מהיום הראשון למחלתם. אך מרכיב חשוב לא פחות, שלא מעוגן כאמור בחוק, הוא הזכות לפדות ימי מחלה שלא נוצלו.

עובד שיהיה זכאי לפדות את ימי המחלה שהוא צבר בכסף, יוכל להרוויח הרבה מאוד כסף ברגע הפרישה. לפי החוק, המינימום שניתן לצבור הוא 18 יום בשנה, והמקסימום הוא 90 יום, כשמקומות עבודה מסוימים מאפשרים לצבור גם יותר. כסף זה, שייפדה בפרישה, יהיה גם פטור מביטוח לאומי וממס עד גבול הפטור הקבוע בסעיף 9 (7א) לפקודת מס הכנסה.

ימי חופשה מול ימי מחלה

החוק מחייב לפדות ימי חופשה בכסף - בניגוד לחוק דמי מחלה. ימי החופשה המגיעים לעובד תלויים בוותק שלו: בשנה הראשונה החוק מקנה 12 ימים חופשיים לעובדים שישה ימים בשבוע וככל שעוברות השנים המספר הזה גדל, עד לתקרה של 28 ימי חופש בשנה.

גם פה נכנסים לתמונה הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה והסכמים אישיים שיכולים להגדיל בהרבה את הזכאות לימי חופשה של העובדים. מותר 'לגרור' משנה לשנה רק שבעה ימי חופש - את השאר חייב העובד לנצל במהלך השנה.

אם העובד לא עשה כך, רשאי המעביד למחוק אותם. עם זאת, מעטים המעסיקים שנוהגים לעשות זאת. הם לא מכריחים את העובדים שלהם לצאת לחופשה, אלא מעדיפים להפוך את הימים לכסף בסוף תקופת העבודה.

דמי הבראה

מעביד חייב גם לשלם פעם בשנה דמי הבראה לעובדיו. מטרת דמי ההבראה היא יציאה לחופש, אך בפועל יכול כל אדם לעשות עם הכסף הזה מה שהוא רוצה. אם ימי מחלה יכולים לשמש רק לשימוש במחלה בפועל, דמי ההבראה נכנסים לחשבון באופן ישיר לכל עובד שהוותק שלו גדול משנה.

גובה דמי ההבראה תלויה בותק העובד ובמגזר אליו הוא משתייך. מחיר יום הבראה משתנה משנה לשנה: ב-2010 על כל יום עבודה המעביד היה צריך לשלם 351 ש"ח, אך במגזר הציבורי סכום זה גבוה בצורה משמעותית - 395 ש"ח ליום הבראה. כמות ימי ההבראה שמגיעה לעובד תלויה בוותק שלו. פורום דיני עבודה הוא מקם טוב לקבלת מידע בנושא.

לא לברר רק על רק השכר - גם ימי מחלה הם עניין חשוב

אחד הדברים היחידים שאנשים שואלים כאשר הם מתקבלים למקום עבודה חדש הוא מהו השכר המשולם לעובד. אך זהו לא המרכיב היחידי שצריך לעניין אתכם. ימי חופשה, ימי מחלה ודמי הבראה הם מרכיבים חשובים לא פחות. כאשר הם מעוגנים בהסכמי עבודה נדיבים, הם יכולים לעשות את ההבדל.

דיני עבודה ודין אזרחי עסקי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב